تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۰۸ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مگی اسمیت کیست؟|معرفی بهترین آثار بازیگر مشهور هری پاتر

مگی اسمیت یکی از بازیگران برجسته بریتانیایی است که در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرده و در طول دهه‌ها، درخششی چشم‌گیر بر روی پرده نقره‌ای داشته است.

مگی اسمیت کیست؟|معرفی بهترین آثار بازیگر مشهور هری پاتر

رویداد۲۴ | سیما صابری: مگی اسمیت طی شش دهه یکی از برترین بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون بود. بازی در نقش دزدِمونا در نمایش "اتللو" در کنار لارنس اولیویه در دهه ۱۹۶۰، دریافت جایزه اسکار برای بازی در فیلم "بهار زندگی دوشیزه جین برودی" و نقش‌های به یاد ماندنی در سریال "داونتون ابی" و مجموعه فیلم‌های محبوب "هری پاتر" در کارنامه وی دیده می‌‎شود. او در سپتامبر ۲۰۲۴ در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

بیوگرافی مگی اسمیت

مگی اسمیت با نام کامل مارگارت ناتالی اسمیت در ۲۸ دسامبر ۱۹۳۴ در ایل‌فورد، انگلستان، در نزدیکی لندن متولد شد. والدینش مارگارت و ناتانیل اسمیت بودند. وقتی مگی ۴ ساله بود، خانواده‌اش به آکسفورد نقل مکان کردندو  پدرش در دانشگاه آکسفورد کار می‌کرد. مگی در دبیرستان دخترانه آکسفورد تحصیل کرد تا اینکه در ۱۶ سالگی آنجا را ترک کرد و از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳ در مدرسه تئاتر آکسفورد تحصیل کرد. او اولین بازیگری در تئاتر را در سال ۱۹۵۲ با ایفای نقش ویولا در نمایش "شب دوازدهم" از شکسپیر، انجمن دراماتیک دانشگاه آکسفورد انجام داد.

فیلم‌های مگی اسمیت

اسمیت در طول دوران حرفه‌ای خود دو جایزه اسکار دریافت کرد. اولین اسکار او در سال ۱۹۷۰ بود. مگی اسمیت موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن برای نقش‌آفرینی‌اش در نقش یک معلم کمال‌گرا و متفاوت در فیلم بهار زندگی دوشیزه جین برودی(۱۹۶۹) دریافت کرد. اسمیت نه سال بعد،  نیز توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در فیلم  سوئیت کالیفرنیا (۱۹۷۸)  به دست آورد.

این بازیگر همچنین برای کارهایش، از جمله نقش‌هایش در بهار زندگی دوشیزه جین برودی، یک مهمانی خصوصی (۱۹۸۴)، اتاقی با یک چشم‌انداز (۱۹۸۵) و شور بی‌پایان جودیت هرن (۱۹۸۷) جوایز آکادمی فیلم بریتانیا را دریافت کرد. از جمله افتخارات او در تئاتر می‌توان به جایزه ورایتی کلاب برای بازی در نمایش زندگی خصوصی از نوئل کاوارد در سال ۱۹۷۲ و جایزه تونی برای نمایش لتیس و لاویج در سال ۱۹۹۰ اشاره کرد.

مگی اسمیت در دهه ۱۹۹۰، در پروژه‌های متنوعی ایفای نقش کرد که از جمله می‌توان به کمدی راهبه بدلی ۲  (۱۹۹۳) با وپی گلدبرگ، اقتباس ادبی میدان واشنگتن (۱۹۹۷) و درام چای با موسولینی (۱۹۹۹)اشاره کرد. بازی او به عنوان یک اشراف‌زاده متکبر در فیلم گاسفورد پارک (۲۰۰۱) توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرد.

مگی اسمیت کیست؟|معرفی بهترین آثار بازیگر مشهور هری پاتر

با اینحال خیلی‌ها مگی اسمیت را با سری فیلم‌های هری‌پاتر می‌شناسند. او در این فیلم در نقش مینروا مک‌گونگال، معلم جادوگری سخت‌گیر ظاهر شد. نخستین سری فیلم ‌های هری پاتر با عنوان هری‌پاتر و سنگ جادو در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. این فیلم بسیار موفق بود و اسمیت این نقش را در شش دنباله از هفت فیلم هری پاتر تکرار کرد.

اسمیت از سال ۲۰۱۰، به دلیل بازی در نقش ویولت کرالی، در درام تاریخی داونتون ابی مورد تحسین قرار گرفت. او برای این نقش سه جایزه امی در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، و ۲۰۱۶ دریافت کرد.

این بازیگر پرکار در چندین فیلم و سال دیگر نیز بازی کرده است. او در سال ۲۰۱۲، به جمع بازیگران فیلم بهترین هتل عجیب مریگولد پیوست و در فیلم کوارتت به کارگردانی داستین هافمن ایفای نقش کرد. در سال ۲۰۱۵، او دوباره در فیلم دومین هتل فوق‌العاده شگفت‌انگیز مریگولد، قسمت دوم حضور یافت و در فیلم کمدی-درام «بانویی در ون بازی» کرد که برای آن نامزدی جایزه گلدن گلوب را به دست آورد.

همسر و فرزندان مگی اسمیت

اسمیت دو بار ازدواج کرد. اولین ازدواج او با بازیگر رابرت استفنز در سال ۱۹۶۷ بود که در سال ۱۹۷۴ به طلاق انجامید. دو پسر او از ازدواج با استفنز، توبی استفنز و کریس لارکین، هر دو بازیگر هستند. در سال ۱۹۷۵، اسمیت با نویسنده بورلی کراس ازدواج کرد که در سال ۱۹۹۸ بر اثر سرطان درگذشت.

در سال ۲۰۰۸، اسمیت مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شد و تحت درمان‌هایی از جمله جلسات شیمی‌درمانی قرار گرفت که هم‌زمان با برنامه فیلم‌برداری فیلم هری پاتر و شاهزاده دورگه بود.

بهترین فیلم‌های مگی اسمیت

مگی اسمیت یکی از بازیگران برجسته بریتانیایی است که در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرده و در طول دهه‌ها، درخششی چشم‌گیر بر روی پرده نقره‌ای داشته است. در ادامه چهار عنوان از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های او معرفی می‌کنیم:

سریال داونتون ابی| کارگردان:جولیان فلووز| سال ساخت:۲۰۱۰-۲۰۱۵

مگی اسمیت کیست؟|معرفی بهترین آثار بازیگر مشهور هری پاتر

"داونتون ابی" یک سریال درام تاریخی است که زندگی اشراف‌زادگان بریتانیایی و خدمتکاران آن‌ها را در اوایل قرن بیستم به تصویر می‌کشد. مگی اسمیت نقش "ویولت کراولی"، را بازی می‌کند، زنی باهوش و خوش زبان که یکی از شخصیت‌های برجسته و دوست‌داشتنی سریال است. این فیلم از تأثیرات تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بر خانواده کراولی می‌گوید.

این سریال به کارگردانی جولیان فلووز توانست در طول سال‌های پخش خود چندین جایزه مهم از جمله جایزه امی و گلدن گلوب را کسب کند. اسمیت برای بازی در این سریال برنده چندین جایزه از جمله سه جایزه امی شد. این سریال در سال ۲۰۱۹ نیز به شکل یک فیلم سینمایی ادامه یافت.

فیلم بهار زندگی دوشیزه جین بردوی(The Prime of Miss Jean Brodie )| کارگردان: رونالد نیم| سال ساخت: ۱۹۶۹

مگی اسمیت کیست؟|معرفی بهترین آثار بازیگر مشهور هری پاتر

این فیلم اقتباسی از رمان معروف موریل اسپارک است که در آن مگی اسمیت نقش معلمی به نام "جین برودی" را بازی می‌کند. این معلم روشنفکر و جذاب به شکلی جسورانه، نظرات خود را درباره زندگی و هنر به دانش‌آموزانش آموزش می‌دهد و تلاش می‌کند آن‌ها را برای زندگی آینده آماده کند. اما باور‌ها و اقدامات او چالش‌های اخلاقی و شخصی بزرگی را برای اطرافیانش به همراه دارد.

این فیلم به کارگردانی رونالد نیم در سال ۱۹۶۹ ساخته شد و اسمیت برای ایفای این نقش، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد. "جین برودی" یکی از شناخته‌شده‌ترین و به یادماندنی‌ترین نقش‌های اسمیت است که هم به خاطر شخصیت پیچیده و هم بازی درخشان او تحسین شد.

فیلم بانویی در ون(The Lady in the Van)| کارگردان:  نیکلاس هیتنر| سال ساخت: ۲۰۱۵

مگی اسمیت کیست؟|معرفی بهترین آثار بازیگر مشهور هری پاتر

فیلم بانویی در ون  داستان واقعی زندگی زنی به نام "خانم شپرد" است که در دهه‌های پایانی عمرش در ون زندگی می‌کند و آن را مقابل خانه یک نویسنده پارک می‌کند. مگی اسمیت در این فیلم نقش این زن پیر و سرسخت را بازی می‌کند که با تمام غرور و اسرارآمیز بودنش، تبدیل به یک شخصیت محبوب در خیابان محل سکونتش می‌شود. فیلم روایتی طنزآمیز و در عین حال تأثیرگذار از روابط انسانی و تعاملات اجتماعی است.

این فیلم به کارگردانی نیکلاس هیتنر و بر اساس نمایشنامه‌ای از آلن بنت ساخته شد. مگی اسمیت برای بازی در این فیلم نامزد چندین جایزه از جمله جایزه بفتا و گلدن گلوب شد. او در این فیلم توانست به شکلی کم‌نظیر ترکیبی از طنز و تراژدی را به نمایش بگذارد.

سری فیلم‌های هری پاتر| کارگردانان: کریس کلمبوس و دیوید یتس| سال ساخت:۲۰۰۱-۲۰۱۱

مگی اسمیت کیست؟|معرفی بهترین آثار بازیگر مشهور هری پاتر

مگی اسمیت در فیلم‌های هری پاتر، که بر اساس کتاب‌های معروف جی. کی. رولینگ ساخته شده است، نقش "پروفسور مینروا مک‌گونگال" را ایفا می‌کند. مک‌گونگال یکی از اساتید برجسته مدرسه جادوگری هاگوارتز است و نقش مهمی در تربیت و راهنمایی هری پاتر و دوستانش ایفا می‌کند. این شخصیت با ترکیبی از سخت‌گیری، مهربانی و هوشمندی، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های این مجموعه فیلم‌هاست.

این سری فیلم‌ها توسط چندین کارگردان از جمله کریس کلمبوس و دیوید یتس ساخته شد و به یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سری فیلم‌های تاریخ سینما تبدیل شد. مگی اسمیت برای نقش پروفسور مک‌گونگال تحسین‌های فراوانی دریافت کرد و توانست با اجرای قوی خود به محبوبیت شخصیت کمک زیادی کند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما